Historiefortelling for et voksent publikum

Foto: Ergenc Korkmazel

De siste åra har jeg hovedsakelig tilbudt forestillinger mot den Kulturelle Skolesekken. I 2024 fokuserer jeg på prosjekter mot et mer voksent publikum: Jeg deler min ferskeste forestilling «Rødhette-dagbøkene», og utvikler «År i Limbo» en forestilling/manus om en personlig transformasjonsreise.

Nedafor kan du lese mer om de aktuelle produksjonene mine for voksne.

  • RødhetteDagbøkene

    EN SOLO FORTELLERFORESTILLING OM Å BLI 40 OG VÆRE SINGEL. 

    I Rødhettes kappe utforsker jeg tradisjonelle forventninger til et kvinneliv, og deler min personlige historie om et liv som tok en annen retning enn eventyrbøkene lovte meg. Med både sårbarhet og humor popper RødhetteDagbøkene hull i tabuer rundt voksent singelliv, og adresserer en situasjon mange står i, men som vi har få tradisjoner for å snakke høyt om. Forestillingen var 40års-gaven min til meg selv, og hadde arbeidsvisning på Gøteborg Fringe i september 2023. RødhetteDagbøkene har fått støtte til manusutvikling fra Fritt Ord, og har nypremiere 16. mars, under Fortellerfestivalen i Oslo.

    Foto: Marcio Menino.

  • År i Limbo

    FORTELLERFORESTILLING I UTVIKLING

    År i Limbo er historien om 30åra mine. Det er en fortelling om et tiår i kaos, eksistensiell krise, og spirituell og seksuell nysgjerrighet.

    I 2017, etter en dyp kjærlighetssorg, solgte jeg hjemmet mitt og reiste fra Norge for å finne tilbake inspirasjonen min for å leve. Nysgjerrig på å forstå sex og menn, kasta jeg meg inn i et forhold til en tantrisk lærer – som også hadde en relasjon til et titalls andre kvinner. Jeg ble i dette forholdet i tre år, og det jeg lærte av det ... forandra livet mitt. Men kanskje ikke helt sånn som jeg hadde sett for meg.

    År i Limbo er fortsatt i utviklingsfasen.

  • Mytologisk Quiz

    QUIZ I SCENEKUNST-FORMAT!

    Idah forteller myter fra hele verden, og publikum gjetter hvilken kultur mytene kommer fra. I dette interaktive møtet med vår globale mytologiske kulturarv, appellerer Idah til publikums detektiv- og konkurranseinnstinkt. Kommer historien fra nigeriansk kultur, norrøn mytologi, eller samisk kultur? Er den fra Japan, Kina eller Egypt?

    Historiene er bygget opp med små hint underveis, og har skapelse og endetid som fokus.

    Foto: Halvard Grimnes Haga.

Min pågående kunstneriske utforskning

Tematisk utforsker voksen-prosjektene mine kvinneskjebner, utenforskap og eksistensiell lengsel. Jeg er spesielt opptatt av kunsten å iscenesette selvbiografiske historier.

Når vi arbeider med selvbiografisk materiale som råmateriale, ligger jo både magien og utfordringen i å finne balansen mellom det personlige og subjektive, og det universelle. Prosessen min med å lage dramatikk av og iscenesette mine egne historier, er på alle måter en utforskning. For hva kreves for å dele personlig materiale på en måte som publikum både kan utfordres av og kjenne seg igjen i? Hva er nøklene som gjør at min historie treffer en streng hos andre? Dette landskapeet synes jeg det er superspennende å dykke inn i.